Omschrijving rubriek

Doel:

In deze rubriek willen we lezers medisch relevante informatie bieden die direct toepasbaar is in de klinische praktijk. De informatie kan betrekking hebben op diagnostiek, behandeling, beleid, interdisciplinaire samenwerking en preventie. Met deze rubriek bieden we de lezer een brede kennisbasis en een mogelijkheid om het eigen medisch handelen kritisch en in breed perspectief te bezien.

Kader:

Het onderwerp kan alle aspecten van het medisch handelen betreffen, van artsen in alle disciplines, binnen of buiten het ziekenhuis. De informatie moet op een toegankelijke en aansprekende wijze gebracht worden.

Het startpunt van het artikel is een praktijkprobleem dat voor artsen van meerdere disciplines relevant kan zijn. Denk aan een ziekte die lang niet gezien is en nu weer opduikt, en waar artsen weer alert op moeten zijn. Of een nieuwe toepassing van kunstmatige intelligentie waar artsen vertrouwd mee moeten raken. Ook voorbeelden van effectieve behandelingen met een nieuwe techniek of een nieuwe vorm van interprofessionele samenwerking passen in dit kader.

Het praktijkprobleem en het concrete antwoord daarop worden altijd geïllustreerd aan de hand van praktijkervaringen: de casus. Dat kan één representatieve casus zijn, maar de voorkeur gaat uit naar meerdere casussen (maximaal drie) die met elkaar contrasteren. Bijvoorbeeld een casus waarin het beleid beter had gekund en een casus waar het optimale resultaat is bereikt. Casussen kunnen ook illustreren dat er nog onzekerheid bestaat over een bepaalde interventie (bijvoorbeeld medicatie) of de doelgroep voor een bepaalde handelwijze verduidelijken. In alle gevallen is reflectie op de casus relevant: Wat hebben de auteurs ervan geleerd? Wat kan beter? Wat kunnen de lezers ermee?

De reflectie op de casus wordt gegeven in een beschouwing. Hierin verwachten wij een beknopte wetenschappelijke onderbouwing en wordt duidelijk gemaakt hoe de kennis in de praktijk toegepast kan worden. De meerwaarde is dat artsen beter met het geschetste probleem leren omgaan.

Afbeeldingen kunnen een boodschap snel en efficiënt overbrengen. Daarom willen we altijd beeldmateriaal bij een klinisch praktijkartikel. Dat kan een foto of ander beeldmateriaal van een patiënt zijn, maar kan een onderdeel van de klinische of extramurale praktijk illustreren. Ook pathofysiologische mechanismen en processen lenen zich vaak goed voor een figuur. Voorwaarde is dat het beeld de tekst ondersteunt en met een kort figuuronderschrift goed te begrijpen is.

Gebruik dit sjabloon voor je manuscript

Wat hebben we nodig 

Het manuscript (aanleveren in Word)  

 Verder 

Heb je nog vragen, klik dan op de links hierboven of neem contact met ons op: em@ntvg.nl  


 

Volgende