Een inhaalrace is van start gegaan

Planetary health in medisch onderwijs

Demonstranten met een bord: there's no Planet B
Juliette C. Mattijsen
Eva H. Visser
Evelyn A. Brakema
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2023;167:D7504
Abstract

Samenvatting

Zorgprofessionals dienen de menselijke gezondheid te beschermen en te bevorderen, en hebben daarmee ook een verantwoordelijkheid om ecosystemen te beschermen en Planetary health te bevorderen.

De aandacht voor Planetary health ontstond recentelijk in medische vervolgopleidingen en nascholingen en groeit exponentieel.

Planetary health in medisch onderwijs dient drie hoofdthema’s te bevatten: (a) de relatie tussen mens en natuur als inhoudelijke kern van Planetary health; (b) vertaling van de inzichten naar de dagelijkse zorgpraktijk; en (c) de maatschappelijke rol van de arts op het gebied van Planetary health.

Randvoorwaarden voor succesvolle implementatie van Planetary health in medisch onderwijs zijn: een stevig draagvlak, formele inbedding (eindtermen, toetsing, accreditatie), capaciteitsopbouw in opleidingsinstituten, middelen voor de ontwikkeling (financiering, tijd), en transdisciplinaire samenwerking.

Van studenten tot onderwijsdirecteuren is een rol weggelegd in de integratie van Planetary health in medisch onderwijs.

Auteursinformatie

Erasmus MC, faculteit Geneeskunde, Rotterdam: J.C. Mattijsen, BSc, student geneeskunde (tevens: Groene Zorg Alliantie, Rotterdam). Leids Universitair Medisch Centrum, afd. Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde, Leiden: drs. E.H. Visser en dr. E.A. Brakema, huisartsen in opleiding en onderzoekers (tevens: Groene Zorg Alliantie, Rotterdam).

Contact J.C. Mattijsen (juliette.mattijsen@gmail.com)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: ICMJE-formulieren met de belangenverklaring van de auteurs zijn online beschikbaar bij dit artikel.

Verantwoording

In dit artikel zijn ervaringen en expertise verweven die wij opdeden in de samenwerking met Peter Blankestijn, Egid van Bree, Philip Elders, Maud Huynen, Maarten Manten, Hans Ossebaard en Liesbeth Timmermans (GREENER, een multidisciplinaire expertgroep Planetary Health in medisch onderwijs); Laura Warmerdam, Anouk Nusselder, Emma Goslin, Aimée de Croon, Iris Blom, Elena Alam en Loraine Reichwein (IFMSA-NL); Jorieke van der Stelt (Planetary Health Hub Nederland); Nienke Boogaard, Berdien Oosterveld, Irene Slootweg (onderzoekers en onderwijskundigen, LUMC) en andere collega’s van het landelijke project ‘Planetary Health en Duurzaamheid in de Huisartsopleiding’.

Auteur Belangenverstrengeling
Juliette C. Mattijsen ICMJE-formulier
Eva H. Visser ICMJE-formulier
Evelyn A. Brakema ICMJE-formulier
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Public Health
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties