Artikel
Vorig jaar trok het boek van Trudy Dehue, De depressie-epidemie, overal veel aandacht,1 en de door haar opgeroepen discussie woedt nog steeds met verbazingwekkende hardnekkigheid voort in de media en in publieke debatten. Hoe komt dat? Opvallend in het boek en de discussie daarover is de definitie van…




De depressie-epidemie; voldoet het economisch perspectief?
Het commentaar op het boek van Trudy Dehue vond ik zeer verhelderend. Omtrent de reden dat zo weinig patiënten daadwerkelijk in behandeling komen voor een depressie, heb ik nog een toevoeging. Een van de symptomen bij een depressieve patient is een negatief zelfbeeld. Dat beinvloedt in hoge mate de bereidheid van patiënten om een behandeling te accepteren. Ze hebben het gevoel de inspanning en het geld niet waard te zijn. "Ach, laat me maar, het zal wel weer over gaan". Ik heb het idee dat daarom de uitval tijdens het behandeltraject ook erg groot is. Overigens is het boek van Trudy Dehue ook om andere redenen erg boeiend: de steeds verder voortgaande verstrengeling van wetenschappelijk en commerciële belangen, zeer verontrustend.
Hans Huisman, huisarts