Barbarij: opleiding zonder medische geschiedenis

Historisch perspectief
05-03-2020
Harry F.P. Hillen

Samenvatting

Rudolf Virchow beschouwde een geneeskundeopleiding zonder medische geschiedenis als barbarij. Ondanks die visie is het onderwijs in de medische geschiedenis aan de Nederlandse geneeskundefaculteiten minimaal qua aantal docenten en onderwijsuren. Belangrijke argumenten vóór het medisch historisch onderwijs zijn de academische vorming, het beter begrijpen van het historische fundament van wetenschappelijk onderzoek, de klinische praktijk en de medische professie en – recenter – het beter begrijpen van de historische en maatschappelijke context van de geneeskunde. Modern onderwijs van de medische geschiedenis biedt bij uitstek de mogelijkheid van kritische reflectie op de huidige complexe geneeskunde. Op grond van deze argumenten hoort de medische geschiedenis thuis in het raamplan ‘Artsopleiding’ als een eigen kennisdomein met bijbehorende toetsing.

3 gratis NTvG-artikelen lezen? Maak een online account aan!

Registreer: 3 gratis artikelen

Al een NTvG-account? Log in

Alle artikelen direct lezen?

Abonneer:  €21,00 per maand

  • wekelijks het tijdschrift in de bus
  • online toegang tot nieuws en alle artikelen
  • toegang tot alle geaccrediteerde nascholing