Voorschrijfvaardigheden jonge dokters onvoldoende

Lorette Harbers
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2022;166:C5199

In het eerste jaar na hun afstuderen neemt de kennis over het voorschrijven van geneesmiddelen bij jonge dokters niet toe. Hun voorschrijfvaardigheden gaan zelfs achteruit. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onlangs gepubliceerd onderzoek.

De meeste voorschrijffouten worden gemaakt door net afgestudeerde dokters. Erik Donker (Amsterdam UMC) en collega’s vroegen zich af of het voorschrijfgedrag van jonge dokters verbetert in het eerste jaar na afronden van de geneeskundestudie. Zij benaderden alle 1584 geneeskundestudenten die in de periode juli 2016-maart 2017 afstudeerden aan 8 Nederlandse…

Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Farmacotherapie

Gerelateerde artikelen

Reacties

Jan
Keppel Hesselink

Ik loop al heel wat jaartjes mee en herinner me dat de conclusie van dit artikel al sinds de jaren 80 herhaald wordt in vergelijkbare artikelen. 

Farmacotherapie onderwijs kan behoorlijk saai overkomen, en binnen de universiteiten is onderwijs sowieso nog steeds een soort sluitpost. Het is goed dat we er weer een lans gebroken wordt voor meer en beter farmacotherapie onderwijs, maar boeiend genoeg is de conclusie van vandaag nog steeds de conclusie van weleer. Zeker onder druk van de opvattingen dat artsen geen medicijnen mogen studeren maar geneeskunde, is er een perceptie ontstaan dat voorschrijven van farmaca beter vervangen kan worden door allerlei andere interventies. 

Nu is de vraag of het artikel over farmacotherapie in het NTvG van 17 juli 2035 ook nog steeds dezelfde conclusie zal hebben als dit artikel. Farmacotherapie onderwijs kan evolueren tot iets zeer boeiends, iets wat de student pakt, maar daarvoor is nog wel iets nodig. Blijkbaar is dat iets nog steeds niet gevonden. 

Jan Keppel Hesselink, pijnarts, Instituut Neuropathische Pijn