Recente ontwikkelingen in de opleiding gynaecologie

Perspectief
Pim W. Teunissen
Fedde Scheele
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2012;156:A5534
Abstract

Samenvatting

De opleiding tot gynaecoloog heeft de laatste decennia in Nederland een grondige verandering doorgemaakt. In dit artikel wordt beschreven hoe strategische planning heeft bijgedragen aan een toekomstbestendige opleiding. De werkplek is nog steeds de basis van het leren, maar deze wordt effectiever gebruikt door een focus op medische en generieke competenties, het zichtbaar maken van het verborgen curriculum en een herwaardering van goede rolmodellen. Om gynaecologen klaar te stomen voor hun toekomstige werk, is er een kwaliteitscyclus nodig waarin leerdoelen en leermiddelen continue worden geëvalueerd.

Auteursinformatie

VUmc, afd. Verloskunde en Gynaecologie, Amsterdam.

Sint Lucas Andreas Ziekenhuis, afd. Verloskunde en Gynaecologie, Amsterdam.

Prof.dr. F. Scheele, gynaecoloog (tevens: hoogleraar obstetrie en gynaecologie in het bijzonder op het gebied van medisch onderwijs, VUmc, Amsterdam).

Contact prof.dr. F. Scheele (f.scheele@slaz.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: er zijn belangen gemeld (zie www.ntvg.nl, zoeken op A5534; klik op ‘Belangenverstrengeling’). Financiële ondersteuning voor dit artikel: geen gemeld.
Aanvaard op 22 oktober 2012

Auteur Belangenverstrengeling
Pim W. Teunissen ICMJE-formulier
Fedde Scheele ICMJE-formulier
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties