Artikel
Je werkt als huisarts op een huisartsenpost. Het is 17:15 uur; de dienst is zojuist ingegaan. De triagist wil graag met je overleggen. Een laboratoriummedewerker heeft zojuist gebeld om een aantal afwijkende laboratoriumuitslagen door te geven. Patiënt A van 42 jaar heeft een glucoseconcentratie van 20,5 mmol/l, patiënt B van…




Tijden veranderen, de organisatie en verantwoordelijkheden ook?!
Met dank aan de goede samenvatting van de auteur, toch een kritische opmerking. De gedachte dat de aanvragend arts eea zelf moet opvolgen doet twee onjuiste veronderstellingen mijns inziens.
In de groepshuisartsenpraktijken waar praktijkhouders met waarnemers en hidha's samenwerken, staat de aanvraag niet altijd op de naam van de dokter die de aanvraag heeft gedaan, als deze geen patiënten op eigen naam heeft of er maar tijdelijk werkt. Dat is een gevolg van de organisatie van groepspraktijken, maar het vasthouden aan opvolging door de 'aanvrager' legt weer eens extra druk op praktijkhouders. Dat is ongewenst.
Veel laboratoria hebben tijd nodig voor verwerking. En in dorpen zoals bij ons, moet er vooraf nog transport plaats vinden van de bloedafname naar het laboratorium. Dientengevolge worden veel uitslagen buiten praktijkuren pas bekend. Een waarnemer is dan niet meer in dienst, een hidha heeft de vrije avond en een praktijkhouder moet ook af en toe sporten. Het is dan logischer dat de huisartsenpost de afhandeling doet, en inderdaad met de veronderstelling dat het dossier inzichtelijk is.
Dit is al jaren een bekende en lastige discussie, die met de druk op de zorg en de veranderingen in organisatie, met nieuwe inzichten op een nieuwe manier, zou moeten kunnen worden opgelost?