Medische opleiding en wetenschappelijk onderzoek: ervaringen met een onderzoeksstage van Nederlandse studenten/artsen in de Verenigde Staten

Perspectief
E.H.H.M. Rings
H.S.A. Heymans
H.A. Büller
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1994;138:1531-3

De laatste jaren is in Nederland een intensieve discussie gaande over versterking van klinisch georiënteerd wetenschappelijk onderzoek, waarbij klinische vraagstellingen zowel kunnen worden benaderd door epidemiologisch als basaal wetenschappelijk onderzoek. Dit is onder andere tot uitdrukking gekomen in het creëren van opleidingsplaatsen voor assistent-geneeskundigen in opleiding tot klinisch onderzoeker (AGIKO's) en het oprichten van het stimuleringsfonds Klinisch Wetenschappelijk Onderzoek (KWO) binnen de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De belangrijkste reden voor deze initiatieven is het vergroten van het aantal clinici dat zelfstandig wetenschappelijk onderzoek wil verrichten. Tot voor kort was het vrijwel onmogelijk onderzoek en opleiding te combineren. Daarentegen is in de V.S. deze combinatie vanzelfsprekend; er wordt daar sinds lange tijd groot belang gehecht aan het verrichten van wetenschappelijk onderzoek tijdens de opleiding tot specialist. In een van de opleidingsinstituten daar was het mogelijk voor Nederlandse medische studenten en artsen mee te werken aan het basaal wetenschappelijk onderzoek…

Auteursinformatie

Academisch Medisch Centrum, afd. Kindergeneeskunde, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam.

E.H.H.M.Rings en dr.H.A.Büller, kinderartsen.

Academisch Ziekenhuis, afd. Kindergeneeskunde, Groningen.

Prof.dr.H.S.A.Heymans, kinderarts.

Contact dr.H.A.Büller

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties