Niet zinvol

Training didactische vaardigheden tijdens studie

Klinische praktijk
Ted A.W. Splinter
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153:B292

De onderwijswereld roert zich hevig. Het gemeenschappelijke onderwerp van aandacht is de verschuiving van ‘docentgericht’ naar ‘studentgericht’ onderwijs. Deze verschuiving herkent men aan termen zoals het zeer populaire ‘problem based learning’, ‘e-learning’, ‘competentiegericht leren’, ‘portfolio’s’, ‘feedback’, ‘leerstijlen’, ‘reflectie’, et cetera. Een jonge, groene tak aan deze vernieuwingenboom is het voorstel om medisch studenten tijdens hun basisopleiding te trainen in didactische vaardigheden.

In dezelfde periode als waarin deze onderwijskundige roerselen zich voordoen, is het vak geneeskunde buiten proporties gegroeid door de enorme inbreng van nieuwe kennis over moleculaire biologische, farmaceutische producten en technologie, die zelfs leidt tot hele nieuwe vakken. De student komt naar het universitair medisch centrum om kennis te verwerven van dit niet meer te overziene vak. Dat gebeurt op ‘gatenkaasniveau’, het geïntegreerd leren oplossen van medische problemen op ‘basisniveau’.

Van medisch docenten wordt daarom verwacht dat zij studenten leren om patiëntencasussen op te lossen. Zij zijn in de…

Auteursinformatie

Erasmus MC, afd. Inwendige Geneeskunde, Rotterdam.

Contact Prof.dr. T.A.W. Splinter, internist (t.splinter@erasmusmc.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: geen gemeld. Financiële ondersteuning: geen gemeld.
Aanvaard op 11 augustus 2008

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties