Artikel
Een verlengd QTc-interval kan in zeldzame gevallen leiden tot ventriculaire hartritmestoornissen, zoals torsade de pointes (TdP). Een TdP is vaak zelflimiterend, maar kan ook ontaarden in een hartstilstand door een aanhoudende ventriculaire tachycardie of het ontstaan van ventrikelfibrilleren. Naast andere factoren kan het gebruik van bepaalde geneesmiddelen predisponeren voor een…




Hoog-risico middelen
In tabel 2 staan dat er geen hoog risico middelen beschreven zijn in de door de KNMP gemaakte indeling. De KNMP noemt hier echter amiodaron, sotalol en erytromycine in een dosering groter dan 1.000 mg per dag.
Zie: https://www.pw.nl/achtergrond/2018/drie-categorieen-en-nieuwe-adviezen-…
Beste Collega,Dank voor uw
Beste Collega,
Dank voor uw reactie! Klopt, er zijn absoluut hoogrisicomiddelen aan te wijzen. In dit artikel beperken we ons tot psychofarmaca en het QTc-interval. Die kolom hebben we leeg gelaten, omdat er bij ons weten geen psychofarmaca zijn met een hoog risico (>60ms) op QTc-verlenging. Sotalol, amiodaron en erytromycine zijn bekende QTc-verlengers, maar geen psychofarmaca, vandaar.
Hartelijke groet,
Laura De Wit
risicofactoren en beslisboom
Ik mis in de risicofactoren een hoge dosering (hoger dan de norm) van een QTc-tijd verlengend middel. Daarnaast ben ik benieuwd of het risico van vrouwelijk geslacht boven de >52 jaar niet meer aanwezig is, omdat er vrouwelijke geslachtshormonen achter staat.
Hoe moet de beslisboom gelezen worden wanneer er 2 QTc-verlengende middelen worden gebruikt, bijvoorbeeld met een laag en hoog risico middel? Als er met een laag risico middel begonnen wordt in de beslisboom, dan heb je niet de keuze om een hoog risico middel toe te voegen. Moet altijd begonnen worden met het middel met het hoogste risico in de beslisboom?
Tot slot de casus: mw gebruikt citalopram (middelhoog risico) en heeft risicofactoren in de vorm van leeftijd en geslacht. Ik zou dan uitkomen bij het maken een ECG bij toevoeging van haloperidol lage dosis (onafhankelijk of ik start bij laag risico of middelhoog risico). Lees ik de beslisboom verkeerd?
Met vriendelijke groet,
René Dull, apotheker