Nieuwe geneesmiddelen: niet goed, geld terug?

Perspectief
Adri Steenhoek
Marc A. Koopmanschap
Margreet G. Franken
Frans F.H. Rutten
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A2042
Abstract

Samenvatting

Bij marktintroductie van een nieuwe medische technologie, bijvoorbeeld een geneesmiddel, is de balans ‘onzekerheid versus maatschappelijke waarde en behoefte’ aan de orde. Door gebrek aan voldoende informatie krijgt de nieuwe technologie soms het voordeel van de twijfel. Aanvullend onderzoek zal noodzakelijk zijn, maar dit is zelden verplicht en wordt nog minder spontaan uitgevoerd. Gerichte maatregelen op basis van stimuleren of straffen kunnen de mate van onzekerheid rond effectiviteit, veiligheid en doelmatigheid bij een nieuwe technologie verminderen. Een serieuze optie is om bij tegenvallende resultaten van een nieuw geneesmiddel de fabrikant minder te vergoeden.

Auteursinformatie

Erasmus Universiteit Rotterdam, Instituut Beleid & Management Gezondheidszorg, Sectie Gezondheidseconomie, Rotterdam.

Dr. A. Steenhoek, apotheker; dr. M.A. Koopmanschap, drs. M.G. Franken en prof.dr. F.F.H. Rutten, gezondheidseconomen.

Contact dr. A. Steenhoek (steenhoek@bmg.eur.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: geen gemeld. Financiële ondersteuning: geen gemeld.
Aanvaard op 28 juli 2010

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties