Het portfolio levert geen wezenlijke bijdrage aan de kwaliteit van de specialistenopleiding

Perspectief
M. Vermeulen
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2007;151:493
Abstract

Zie ook het artikel op bl. 492.

Tegen een eenvoudig portfolio kan geen bezwaar bestaan. Een dergelijk portfolio in de specialistenopleiding bevat dan een opsomming van de stages die gevolgd zijn in kliniek of polikliniek. Maar anders wordt het als het portfolio zodanig moet zijn samengesteld dat het de ontwikkeling van de arts in opleiding tot specialist (aios) weergeeft. De aios legt in dat geval zijn of haar vorderingen vast en reflecteert daarop, bij voorkeur in overleg met de opleider. Van de aios wordt verwacht dat hij daardoor inzicht krijgt in kennen en kunnen, meestal ‘competenties’ genoemd. De aios beschrijft niet alleen de kennis en vaardigheden op medisch gebied, maar ook de interactie met patiënten, collega’s, supervisors en verpleging. Door het reflecteren over verbeteringen in de toekomst krijgt het portfolio ook een prospectief karakter.1 Omdat dit type portfolio schriftelijk moet worden vastgelegd, meestal op uniforme wijze, kan een…

Auteursinformatie

Academisch Medisch Centrum/Universiteit van Amsterdam, afd. Neurologie, Postbus 22.660, 1100 DD Amsterdam.

Hr.prof.dr.M.Vermeulen, neuroloog.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties