Competentiegerichte toetsing in het klinisch onderwijs

Perspectief
L.W.T. Schuwirth
C.P.M. van der Vleuten
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2005;149:2752-5
Abstract

Samenvatting

Op het gebied van medische toetsing is veel veranderd. Momenteel zijn een competentiegerichte benadering, korte klinische beoordelingen en portfolio’s populair. Deze methoden zijn gebaseerd op bevindingen uit onderzoek waaruit bleek dat medische competentie beter beschreven kan worden als een verzameling complexe taken (zogenaamde competenties) die een arts moet kunnen verrichten, dan als een optelsom van kennis, vaardigheden, probleemoplossend vermogen en attitude. Korte klinische beoordelingen zijn een methode om betrouwbaar en valide toetsing van de competentie in de praktijkcontext te realiseren. Met een portfolio kan informatie over de competentie van de student uit allerlei bronnen – onder andere korte klinische beoordelingen – worden gecombineerd en beoordeeld. In die zin vertoont een portfolio veel overeenkomst met een patiëntenstatus.

Ned Tijdschr Geneeskd. 2005;149:2752-5

Auteursinformatie

Universiteit Maastricht, Capaciteitsgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch, Postbus 616, 6200 MD Maastricht.

Hr.dr.L.W.T.Schuwirth, arts; hr.prof.dr.C.P.M.van der Vleuten, onderwijskundige.

Contact hr.dr.L.W.T.Schuwirth

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties