Artikel
De overheid worstelt al meer dan 40 jaar met tabaksbeleid. In deze bijdrage bespreek ik de bereikte mijlpalen van het tabaksbeleid en wat deze tot nu toe hebben opgeleverd. Ik sluit af met een blik op de toekomst: welke aanvullende maatregelen zijn nodig en zouden alsnog op de politieke agenda…




Ontmoedigingsbeleid
In de vorige eeuw (jaren '70/80) rookte onze huisarts nog, een rokende arts zou je nu mijden, hij/zij zou volkomen ongeloofwaardig zijn. Waarom zijn (huis)artsen qua voeding en leefstijl niet veel actiever? Voorkómen is toch beter dan genezen? Waar blijft het Nederlandse junkfood ontmoedigingsbeleid? De schade die wordt aangericht door slechte voeding en frisdranken is zéker zo groot als de schade door roken.
Ik vrees dat ook hier de politiek (weer) een rol speelt: Unilever c.s. zijn economisch té grote spelers om aan te pakken. Ook al weten we dat je op termijn chronisch ziek wordt van eten uit pakjes & zakjes - de overheid grijpt niet in. Medici leren vrijwel niets over gezonde voeding en beperken zich tot symptoombestrijding, dweilen met de kraan open.
Over pakweg 50 jaar zal iemand schrijven: "Ik herinner me nog dat mijn huisarts begin van deze eeuw helemaal niets vertelde over gezonde voeding, hij gaf alleen maar 'medicijnen' die niets oplosten".
Moet dat écht weer net zo lang duren als bij het roken? Kan dat niet wat sneller?