Geef patiënt niet direct toegang tot uitslagen

Opinie
Jacob C. Reijneveld
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:D545
Abstract

In de afgelopen 12 maanden zijn ‘mijn’ beide ziekenhuizen, het VUmc en AMC in Amsterdam, overgegaan op een gezamenlijk nieuw elektronisch patiëntendossier (epd). Hoewel de introductie van dit systeem tot een behoorlijke piekbelasting voor beide organisaties én tot de nodige rode vlekken en lange dagen voor de individuele gebruiker heeft geleid, ben ik ervan overtuigd dat het epd uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen op het gebied van kwaliteit van zorg. Binnen dit epd wordt patiënten via ‘Mijn Dossier’ toegang geboden tot bepaalde delen van hun eigen medische dossier.

Steeds meer ziekenhuizen bieden hun patiënten zo’n patiëntenportaal. Hoewel de functionaliteit per systeem verschilt, kan elke zorginstelling tot op zekere hoogte zelf bepalen welke gegevens, en op welk tijdstip, kunnen worden ingezien door hun patiënten.

Elders in dit nummer beschrijven Verstraete et al. een eerste evaluatie van het patiëntenportaal in het UMC Utrecht,1 waar gekozen is voor ‘realtime’ openstelling van uitslagen…

Auteursinformatie

VUmc, afd. Neurologie, Amsterdam en VUmc-AMC, Hersentumorcentrum Amsterdam, Amsterdam.

Contact Dr. J.C. Reijneveld, neuroloog, (jc.reijneveld@vumc.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Jacob C. Reijneveld ICMJE-formulier
Is patiënt gebaat bij directe inzage in zijn dossier?
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties