De Wet (Re)ïntegratie Arbeidsgehandicapten

Perspectief
S. Knepper
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1999;143:108-11
Abstract

Samenvatting

Ondanks de economische groei, met dalende werkloosheid en toenemende schaarste aan arbeidskrachten, blijven veel mensen met chronische gezondheidsproblemen werkloos. Om hun deelname aan het arbeidsproces te stimuleren, is sinds 1 juli 1998 de Wet (Re)ïntegratie Arbeidsgehandicapten (Wet REA) van kracht. Op grond van de nieuwe wet kunnen allerlei voorzieningen verstrekt worden ten behoeve van zogenaamde ‘arbeidsgehandicapten’. Dat zijn mensen die door chronische gezondheidsproblemen belemmeringen in het arbeidsproces ondervinden. De bestaande voorzieningen zijn aanzienlijk verruimd en de verstrekking vereenvoudigd. Werkgevers kunnen soms aanzienlijke subsidies tegemoet zien. Daarnaast zijn er onder meer faciliteiten als rugscholen en psychologische of andere trainingen.

Het begrip ‘arbeidshandicap’ is tamelijk vaag. Gelukkig blijkt vaak direct uit de wet wie als arbeidsgehandicapt beschouwd kan worden. In andere gevallen zullen artsen werkzaam bij Arbo-diensten, gemeenten, arbeidsvoorziening en sociale verzekering bij de beoordeling betrokken worden. De nieuwe wet berust op enkele paradoxale uitgangspunten, de arbeidsgehandicapten zelf komen nauwelijks aan bod en er is een duidelijk risico van stigmatisering. Daar staat echter tegenover dat mislukken van de (re)ïntegratie van gehandicapten in het arbeidsproces kan leiden tot een verdere aantasting van de verzorgingsstaat.

Auteursinformatie

Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv), Postbus 74.765, 1070 BT Amsterdam.

S.Knepper, verzekeringsarts.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties