Agressie en onrust na overdosis baclofen

De smalle grens tussen intoxicatie en onttrekkingsverschijnselen
Casuïstiek
22-07-2016
Lot D. de Witte, Douwe Dekker, Jolien Veraart, Marjan Kromkamp, Karin Kaasjager en Christiaan H. Vinkers

Achtergrond

Baclofen wordt steeds vaker voorgeschreven bij alcoholafhankelijkheid. Hierdoor neemt ook de kans op auto-intoxicaties met dit middel toe.

Casus

Een 23-jarige man met alcoholafhankelijkheid werd opgenomen in ons ziekenhuis na een auto-intoxicatie met 2700 mg baclofen en 330 mg mirtazapine. Door de baclofenintoxicatie ontstond er respiratoire insufficiëntie, waarop patiënt werd geïntubeerd en op de Intensive Care werd opgenomen. Al op dag 1 was hij ondanks sedatie intermitterend geagiteerd en agressief. In de daaropvolgende dagen ontwikkelde hij een ernstig delier, waarschijnlijk door baclofenonttrekking. Nadat hij opnieuw baclofen had gekregen ging het delier snel in remissie.

Conclusie

Het onderscheid tussen baclofenintoxicatie en -onttrekking is in de praktijk lastig te maken. Om potentieel ernstige ontwenningsverschijnselen te voorkomen, adviseren wij om baclofengebruik na een intoxicatie te hervatten bij de eerste tekenen van onrust of agitatie.

Om deze pagina weer te geven moet u ingelogd zijn.

Heeft u nog geen abonnement?

Sluit een abonnement af

Heeft u al een abonnement?

Registreren

Log in als abonnee

Inloggegevens kwijt?