Aanpak van roken, drank en drugs

Nieuws
F. Kievits
M.T. Adriaanse
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2002;146:637-8
Download PDF

De Nederlandse jongeren zijn de afgelopen tijd meer gaan roken, drinken en blowen. Uit het rapport ‘Tijd voor gezond gedrag’ van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat 44 van de 15- tot 19-jarigen rookt, dat 40 regelmatig 5 of meer alcoholhoudende drankjes drinkt en dat het gebruik van softdrugs in deze groep de laatste 10 jaar is gestegen met 30 (www.rivm.nl).

‘Niets bijzonders’, zegt NRC Handelsblad (4 maart 2002) in een redactioneel commentaar op het rapport. ‘Jongeren hebben altijd hun grenzen gezocht. Dat ze roken, drinken en blowen (en onveilig vrijen) is van alle tijden. Alles is te koop, ook de verboden vruchten.’ Toch is er volgens het dagblad wel degelijk reden tot zorg, want het rapport laat overduidelijk zien dat de jeugd de Postbus 51-spotjes aan zijn laars lapt: ‘Jongeren lijken de huidige voorlichting over roken en drinken beu te zijn.’ Een kritisch onderzoek naar effectiviteit van de campagnes verdient volgens het dagblad dan ook aanbeveling. ‘Maar dat is niet het belangrijkste’, zo concludeert de krant samen met het RIVM. ‘Een gezonde levensstijl is ieders verantwoordelijkheid en moet met de paplepel worden ingegoten. De overheid kan hierbij helpen, maar informatie die van de ouders, verzorgers of uit de directe omgeving komt, is veel belangrijker.’ Het rapport geeft echter aan dat het met de gezondheid van de omgeving ook niet al te best gesteld is. Zo rookt 37 van alle mannen en van de mannen met een lage sociale status rookt zelfs bijna de helft. In de laatste groep kampt 14 ook nog eens met overmatig alcoholgebruik.

‘In de komende tijd zal het credo voor de bevordering van gezond gedrag “Preventie op maat’' zijn’, zo schrijft het RIVM in zijn aanbevelingen. ‘Dit maatwerk betekent de juiste mix van interventies voor een specifieke doelgroep.’ Plop! Daar nemen de jongeren nog een Breezer (populair rum-vruchtendrankje) op. Voor de doelgroep ‘jongeren’ is een onconventionelere wijze van aanpakken nodig dan via de gebruikelijke campagnes, zo concludeert NRC Handelsblad. Een strengere handhaving van regels voor de verkoop van drank en softdrugs zal daar zeker bij helpen. ‘Weg met de coffeeshops en de grote blikken bier in supermarkt en kiosk’, schrijft Gertjan van Schoonhoven in Elsevier (2002;10:20).

Het rapport laat ook goed nieuws zien. Ouderen zijn in de afgelopen 10 jaar steeds gezonder gaan leven. Maar de ongezond levende puber van nu is de oudere van straks. Hoeveel gezondheidswinst is er dan door gezonder leven nog te halen?

Gerelateerde artikelen

Reacties