Diversiteit van medische curricula in Nederland

Perspectief
H.A.M. Snellen-Balendong
W.H.F.W. Wijnen
H.L. Langevoort
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1994;138:1136-42

Bij het doorbladeren van de studiegidsen Geneeskunde van de Nederlandse universiteiten vallen in eerste instantie de onderlinge verschillen in structuur tussen de curricula op. Dit hoeft nog niet te betekenen dat inhoudelijk het onderwijsaanbod erg verschilt. Elke medische opleiding streeft ernaar op een efficiënte wijze basisartsen op te leiden die bevoegd en bekwaam zijn om, onder supervisie, de geneeskunde uit te oefenen. Er bestaan meerdere wegen die naar dit doel leiden. In dit artikel bespreken wij overeenkomsten en verschillen tussen de Nederlandse medische curricula.

Factoren van invloed op het medische curriculum

Het curriculum van de Nederlandse medische faculteiten heeft de laatste decennia onder grote druk gestaan en is bij de meeste faculteiten vaak gewijzigd. Daartoe hebben bijgedragen zowel de enorme toename van kennis, wat betreft de basisvakken en de klinische vakken, als ook de behoefte aan verbreding van het curriculum door opneming van gedragswetenschappelijke vakken; maar ook kwamen er maatregelen…

Auteursinformatie

Rijksuniversiteit Limburg, faculteit der Geneeskunde, vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch, Postbus 616, 6200 MD Maastricht.

Mw.H.A.M.Snellen-Balendong; prof.dr.W.H.F.W.Wijnen, hoogleraar ontwikkeling en onderzoek van hoger onderwijs.

Contact Prof.dr.H.L.Langevoort, emeritus hoogleraar algemene en speciële histologie en algemene embryologie aan de faculteit der Geneeskunde, Vrije Universiteit Amsterdam

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties