Vliegtuiglawaai verslechtert schoolprestaties kinderen

Nieuws
F. Kievits
M.T. Adriaanse
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2002;146:331
Download PDF

artikel

Wanneer kinderen regelmatig blootstaan aan vliegtuiglawaai, heeft dit invloed op de schoolprestaties bij lezen en rekenen. Het effect is dosisafhankelijk en wordt door sociaal-economische factoren beïnvloed. Dit is de conclusie uit een Brits onderzoek waaraan 11.000 kinderen van 123 basisscholen uit de omgeving van de luchthaven Heathrow hebben deelgenomen. De studie is gepubliceerd in de Journal of Epidemiology and Community Health (2002;56:139-44).

De kinderen – allen uit groep 6 en ongeveer 11 jaar oud – kregen de nationale standaardtest (‘National standardized scores’) voor de vakken rekenen, taal en ‘science’ te maken. De resultaten van de test – die te vergelijken is met onze Cito-toets – werden bewerkt voor een aantal variabelen, zoals geslacht, type school, jaar van de test en Engels als moedertaal. De invloed van sociaal-economische factoren werd gemeten door de studie te ‘corrigeren’ voor de prestaties van kinderen die voor een gratis schoolmaaltijd in aanmerking kwamen.

De scholen konden in 3 groepen worden ingedeeld: die met veel vliegtuiglawaai (tussen 63 en 72 dBA Leq, 16 uur), die met matig lawaai (tussen 57 en 63 dBA Leq, 16 uur) en die met het minste lawaai (

Eerdere studies hebben geen effect van chronisch buitenlawaai op rekenprestaties laten zien. De onderzoekers verklaren hun resultaten, doordat de huidige rekenopgaven verschillen van die van vroeger. De constructie van de opgaven is veranderd. Er moet nu meer gelezen worden en er zijn andere termen en symbolen. Slechtere prestaties zouden dan kunnen ontstaan door het effect van lawaai op het lezen. Toch sluiten zij niet uit dat er mogelijk twee verschillende mechanismen zijn voor de invloed van lawaai op lezen en rekenen.

Een verklaring voor het sociaal-economische effect zou volgens de onderzoekers gevonden kunnen worden in het feit dat arme scholen het vaakst in achterstandswijken staan, die op hun beurt weer vaker blootstaan aan veel verkeers- en vliegtuiglawaai. Het is volgens hen bekend dat factoren als armoede, schoolkwaliteit en blootstaan aan veel lawaai van invloed kunnen zijn op leerprestaties. Deze studie laat zien dat het mogelijk de onderlinge relatie tussen de factoren is die leidt tot significante geluidsdosisafhankelijke slechtere schoolprestaties.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties