Actie tegen Diggy (Schimpie)

Nieuws
F. Kievits
M.T. Adriaanse
Download PDF

artikel

De Belgische consumentenorganisatie Test-aankoop heeft bij Economische Zaken een klacht ingediend tegen Novartis over het reclamespotje tegen schimmelnagels. Het televisiespotje, waarin de dermatofyt Diggy (in Nederland Schimpie) iemands teennagels aanvalt, is de organisatie ‘volkomen in het verkeerde keelgat geschoten’, aldus het dagblad De Standaard (1 maart 2005).

Vorig jaar stelde Test-aankoop ook al een ‘informatiecampagne’ over schimmelnagels aan de kaak. Dit was het spotje (dat ook op de Nederlandse televisie te zien was) waarin ertoe opgeroepen werd om bij kalk- of schimmelnagels meteen een dokter te raadplegen. Deze campagne werd in België voorgesteld als een initiatief van de stichting Hodie Vivere. In werkelijkheid bleek de zaak gestuurd door Novartis, de producent van terbinafine (Lamisil). De farmaceut had de artsen trouwens op de zogenaamde informatiecampagne gewezen. Terbinafine wordt vandaag de dag beschouwd als het succesvolste middel tegen schimmelnagels. Volgens Test-aankoop wordt nu dezelfde campagne herhaald en is het spotje een schoolvoorbeeld van de wijze waarop farmaceuten het verbod op publieksreclame voor geneesmiddelen op voorschrift proberen te omzeilen (www.test-aankoop.be).

De consumentenorganisatie vraagt de overheid op te treden omdat het gebruik van het dure (108 euro per doosje) en niet ongevaarlijke terbinafine sinds 2002 met 80 is gestegen. In dat jaar werd alleen al door de Belgische ziekenfondsen 13 miljoen euro aan dat middel uitgegeven. Daarnaast stoort Test-aankoop zich eraan dat de producent een belangrijke mededeling van het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb onvermeld laat; dit bureau, dat in ons land bijwerkingen van geneesmiddelen registreert, publiceerde in 2000 dat terbinafine de 5e plaats innam op de lijst van producten waarbij de meeste bijwerkingen werden gemeld.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties