Farmacomorbiditeitskoppeling: een potentieel instrument voor 'post-marketing surveillance'

Klinische praktijk
B.H.Ch. Stricker
R.M.C. Herings
A. Bakker
H.A. Valkenburg
F. Sturmans
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1990;134:1886-9

Zie ook het artikel op bl. 1903.

Inleiding

Nadat een geneesmiddel geregistreerd is, gelden voor verantwoord gebruik hiervan door grote groepen van een bevolking twee voorwaarden: ten eerste een instrument om onbekende bijwerkingen in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen en om de incidentie van bekende bijwerkingen te schatten en ten tweede een regelmatige evaluatie van de balans werkzaamheidschadelijkheid van geregistreerde geneesmiddelen op basis van nieuwe gegevens aangaande de gewenste en ongewenste effecten van deze geneesmiddelen.

Onderzoek naar de eigenschappen van geneesmiddelen in de fase na registratie vat men tegenwoordig vaak samen onder het begrip ‘post-marketing surveillance’. Men zou dit kunnen definiëren als het signaleren van alle gewenste en ongewenste effecten van geneesmiddelen of medische hulpmiddelen na het in de handel brengen hiervan.

Een volwaardig instrument voor post-marketing surveillance is zowel sensitief als specifiek. Daarnaast dienen alle geneesmiddelen bij dit onderzoek te worden betrokken en dient de populatie…

Auteursinformatie

Academisch Ziekenhuis Rotterdam-Dijkzigt, afd. Inwendige Geneeskunde II, Dr.Molewaterplein 40, 3015 GD Rotterdam.

Dr.B.H.Ch.Stricker, wetenschappelijk medewerker.

Rijksuniversiteit, sectie Farmaco-epidemiologie, Utrecht.

Drs.R.M.C.Herings en prof.dr.A.Bakker, apotheker.

Erasmus Universiteit, Instituut Epidemiologie, Rotterdam.

Prof. dr.H.A.Valkenburg, epidemioloog.

Rijksuniversiteit Limburg, vakgroep Epidemiologie, Maastricht.

Prof. dr.F.Sturmans, epidemioloog.

Contact dr.B.H. Ch. Stricker

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties