Belangrijk voor het gesprek in de spreekkamer of daarbuiten?

De kunst van het ‘nee’ zeggen

Opinie
Jochen W.L. Cals
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A8781
Abstract

Zeg eens eerlijk: hoeveel onnodige zorg levert u? Extra vinkjes bij een diagnostiekaanvraag of een verwijzing naar een gespecialiseerde collega, waarvan u eigenlijk wel weet dat dat geen meerwaarde heeft?

Het antwoord is ongetwijfeld niet eenvoudig te geven en de complexiteit van beslissingen die we nemen – ook samen met de patiënt – is evenmin eenvoudig te overzien. De Gezondheidsraad wilde weten hoe onnodige zorg te voorkomen is en publiceerde daartoe in 2014 een achtergrondrapport dat factoren beschrijft die de kans op onnodige zorg vergroten.1 Het rapport beschrijft die factoren op het niveau van de maatschappij (onder de titel: een verwachtingsvolle samenleving), van het gezondheidszorgbeleid (een complex zorgsysteem) en van de spreekkamer (een belangrijk gesprek).

Vreemd genoeg besteedt het rapport in de concluderende aanbevelingen vooral aandacht aan het spreekkamerniveau. In die aanbevelingen wordt gesteld dat artsen in de spreekkamer vaker grenzen moeten stellen aan…

Auteursinformatie

Universiteit Maastricht, CAPHRI School for Public Health and Primary Care, afd. Huisartsgeneeskunde, Maastricht.

Contact Dr. J.W.L. Cals, huisarts (j.cals@maastrichtuniversity.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Jochen W.L. Cals ICMJE-formulier
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties