Aanbod beïnvloedt alcoholconsumptie

Een mini winkelkarretje vol met drank op een laptop
Lucas Maillette de Buy Wenniger
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2023;167:C5452

artikel

Onlinesupermarkten kunnen beïnvloeden hoeveel alcoholische drankjes hun publiek koopt door de verhouding tussen hun alcoholhoudende en alcoholvrije aanbod aan te passen. Dit concluderen Britse onderzoekers. Daarmee zouden richtlijnen voor het alcoholaanbod in winkels kunnen passen in een alcoholontmoedigingsbeleid (PLoS Med. 2023;30:e1004193).

Marketeers beïnvloeden al decennia ons koopgedrag. Daarbij is de manier waarop de verschillende producten in het schap worden uitgestald een van de basismethoden om consumenten bepaalde dingen vaker te laten kopen. Online winkels bieden in dat opzicht schier onbeperkte mogelijkheden.

Om te zien of marketingalgoritmen ook bruikbaar zijn voor het sturen van koopgedrag richting gezondere producten, randomiseerden Britse onderzoekers voor 607 deelnemers de samenstelling van hun online drankwinkel. Het aanbod bestond voor 25%, 50% of 75% uit alcoholische dranken.

In de overwegend non-alcoholische winkel vulde 13% van de deelnemers het mandje met louter alcoholvrije drankjes, tegen maar 3,4% van de mensen die naar de webshop met 75% alcoholhoudende producten was verwezen. Ook liep het aantal units alcoholhoudende aankopen terug naarmate het aanbod meer niet-alcoholische opties bevatte: in de onderzoeksarm met 75% alcoholhoudende dranken kochten mensen gemiddeld 29 units, bij een 50/50-verdeling was dat 26 en bij een 75% alcoholvrij aanbod daalde het tot 18 units. Het verschil tussen de onderzoeksarmen die 75% en 25% alcoholhoudende dranken aangeboden kregen, was steeds significant.

Volgens de Britse onderzoekers kunnen regels op het gebied van de balans tussen alcoholisch en alcoholvrij aanbod een significante bijdrage leveren aan het beperken van de alcoholconsumptie.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties