2.2.1 Personalisatie zoekresultaten

Stel u googelt op de pc in uw spreekkamer naar ‘constipation’ en vindt als eerste resultaat een interessante pagina, die u later die dag aan een collega wilt laten zien op diens computer,of met behulp van uw eigen iPad.Tot uw verbazing staat de betreffende pagina daar echter niet als eerste zoekresultaat weergegeven. U hoeft in zo’n geval niet aan uzelf te twijfelen. Dit soort verschillen zijn te verklaren door Google’s personalisatie van zoekresultaten.

Google wil u met deze personalisatie gerichtere informatie aanbieden, die past bij uw interesses. Soms is dat erg handig, maar het is niet altijd gewenst. In elk geval is het goed om u bewust te zijn van de manier waarop Google uw zoekresultaten aanpast.
Het is overigens niet zo dat u met exact dezelfde zoekopdracht compleet afwijkende resultaten krijgt, maar er zijn wel verschillen in zoekresultaten en volgorde.

Hieronder ziet u een aantal aspecten waar Google rekening mee houdt bij het selecteren van de zoekresultaten:

  • Uw locatie
    Google houdt rekening met uw locatie bij het tonen van de resultaten; Google doet dit op basis van uw eigen instellingen, of op basis van uw IP-adres of andere computer- of browsergerelateerde informatie. Zoekt u naar “restaurant”, dan krijgt u vanuit Groningen andere resultaten dan vanuit Middelburg of New York. Maar als u naar vakinhoudelijke zaken zoekt, is geografische nabijheid meestal geen selectiecriterium. U zult hier in uw resultaten waarschijnlijk ook niet veel van merken, tenzij u woorden als ziekenhuis of huisarts in uw zoekopdracht opneemt (dat zijn termen die Google makkelijk aan een locatie kan koppelen)
     
  • Uw taalinstellingen
    Als uw Google taalinstellingen (voor de ‘knoppen’, waarschuwingen ed) Nederlands zijn, komen Nederlandstalige resultaten eerder naar voren dan wanneer uw Google pagina Engelstalige knoppen heeft.
     
  • Uw webgeschiedenis (eerdere zoekopdrachten en bezochte pagina’s)
    Op basis van uw eerdere activiteiten op het web, probeert Google u gericht naar voor u interessante pagina’s te sturen. Als u bijvoorbeeld vaak de website van het NTvG bezoekt, krijgen bij een zoekopdracht de pagina’s van het NTvG als het ware voorrang.
    Hoe en op basis van welke informatie doet Google dit?
    • Als u niet bent ingelogd bij Google, maakt Google gebruik van de webhistorie die is opgeslagen in cookies. Deze wordt 180 dagen bewaard. Uw zoekresultaten worden gepersonaliseerd n.a.v. eerdere recente zoekacties (van uzelf óf van een andere gebruiker op dezelfde computer).
    • Als u bent ingelogd bij Google (bijv voor het gebruik van gmail, google play, google reader, etc.), is uw zoekhistorie gekoppeld aan uw account. Dan maakt het niet uit op welke computer of welke browser u zoekt, Google houdt rekening met uw webhistorie zolang u ingelogd bent. Deze zoekhistorie en webhistorie worden in principe altijd bewaard, tenzij u ze actief verwijdert of uitschakelt.
       
  • Uw sociale netwerk
    Als u een zoekopdracht doet, kunnen er ook resultaten tevoorschijn komen via uw connecties op Google+ of Twitter of via Google Reader. Google zoekt namelijk ook binnen door uw connecties aangeraden of gedeelde websites, foto’s, voorgestelde contacten, etc.
U kunt de personalisatie naar uw eigen wensen instellen of - indien gewenst - helemaal omzeilen. Als u een Google account heeft, gaat u hiervoor naar www.google.com/history. Als u geen Google account heeft, gaat u naar google.com/history/optout. Wilt u meer weten over de personalisatie en mogelijkheden om deze instellingen te wijzigen, gebruik dan de links onderaan deze pagina.

Verder lezen: