Nieuwe geneesmiddelen

12-11-2015
Hans van der Linde
Over de auteur: 

Hans van der Linde, huisarts en SCEN-arts, loopt al 25 jaar te hoop tegen de invloed van farmamarketing. Als lid van het College voor Accreditering Huisartsen deed hij in 2001 in Medisch Contact verslag van visitaties van commerciële cursussen: ‘Nascholing als marketinginstrument’. Vandaag de dag zou niemand opkijken van dat artikel maar destijds baarde het opzien en boze reacties. In hetzelfde jaar deed onderzoekjournalist Joop Bouma in Trouw verslag van visitaties van wintersportcursussen, waarvan Van der Linde de accreditering had ingetrokken wegens misleidende reclame. De publiciteit betekende het einde van commerciële skicursussen (hvanderlinde@zeelandnet.nl).

Weet u welke 2 soorten geneesmiddelen de afgelopen jaren de bulk aan advertenties vormden in medische bladen? Dat zijn antidiabetica en inhalatoren.

Weet u hoe je aan zo’n advertentiecampagne kunt zien of er sprake is van een medicijn dat nog maar liever niet moet worden voorgeschreven? Het antwoord komt van Edwin Land van Polaroid: ‘Marketing is what you do when your product is no good.’ Een goed product verkoopt zichzelf. Een goed geneesmiddel behoeft geen reclame. Artsen hijsen zo’n middel zelf wel op het schild. Het ongekende reclameoffensief de afgelopen jaren voor de nieuwe antidiabetica en inhalatoren maakt daarom duidelijk waar ze ...

3 gratis NTvG-artikelen lezen? Maak een online account aan!

Registreer: 3 gratis artikelen

Al een NTvG-account? Log in

Alle artikelen direct lezen?

Abonneer:  €21,00 per maand

  • wekelijks het tijdschrift in de bus
  • online toegang tot nieuws en alle artikelen
  • toegang tot alle geaccrediteerde nascholing