Kollen

Hans van der Linde
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:B1230

Hans van der Linde,huisarts en SCEN-arts, loopt al 25 jaar te hoop tegen de invloed van farmamarketing. Als lid van het College voor Accreditering Huisartsen deed hij in 2001 in Medisch Contact verslag van visitaties van commerciële cursussen: ‘Nascholing als marketinginstrument’. Vandaag de dag zou niemand opkijken van dat artikel maar destijds baarde het opzien en boze reacties. In hetzelfde jaar deed onderzoekjournalist Joop Bouma in Trouw verslag van visitaties van wintersportcursussen, waarvan Van der Linde de accreditering had ingetrokken wegens misleidende reclame. De publiciteit betekende het einde van commerciële skicursussen (hvanderlinde@zeelandnet.nl).

KOL wordt hij genoemd in de Engelse lectuur, de ‘Key Opinion Leader’. Het voorschrijfgedrag van artsen staat sterk onder invloed van kollen en dat maakt hen van groot belang voor geneesmiddelenproducenten. Wie de markt wil veroveren, moet opinieleiders voor zich winnen. Op ieder lucratief vakgebied hebben geneesmiddelenproducenten daarom wereldwijd planmatig nauwe relaties aangeknoopt met opinieleiders. Profijtelijke onderzoeksopdrachten, benoeming tot lid van een ‘advisory board’ of ‘scientific board’, reiskostenvergoedingen en congresbezoek scheppen een afhankelijkheidsrelatie met de producenten die zich vertaalt in welwillendheid bij marketing.

Je kunt er over lezen in vaktijdschriften die alleen maar gaan over de fijne kneepjes van marketing…

Wat bezielt je?
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties