Kollen

19-11-2015
Hans van der Linde
Over de auteur: 

Hans van der Linde,huisarts en SCEN-arts, loopt al 25 jaar te hoop tegen de invloed van farmamarketing. Als lid van het College voor Accreditering Huisartsen deed hij in 2001 in Medisch Contact verslag van visitaties van commerciële cursussen: ‘Nascholing als marketinginstrument’. Vandaag de dag zou niemand opkijken van dat artikel maar destijds baarde het opzien en boze reacties. In hetzelfde jaar deed onderzoekjournalist Joop Bouma in Trouw verslag van visitaties van wintersportcursussen, waarvan Van der Linde de accreditering had ingetrokken wegens misleidende reclame. De publiciteit betekende het einde van commerciële skicursussen (hvanderlinde@zeelandnet.nl).

KOL wordt hij genoemd in de Engelse lectuur, de ‘Key Opinion Leader’. Het voorschrijfgedrag van artsen staat sterk onder invloed van kollen en dat maakt hen van groot belang voor geneesmiddelenproducenten. Wie de markt wil veroveren, moet opinieleiders voor zich winnen. Op ieder lucratief vakgebied hebben geneesmiddelenproducenten daarom wereldwijd planmatig nauwe relaties aangeknoopt met opinieleiders. Profijtelijke onderzoeksopdrachten, benoeming tot lid van een ‘advisory board’ of ‘scientific board’, reiskostenvergoedingen en congresbezoek scheppen een afhankelijkheidsrelatie met de producenten die zich vertaalt in welwillendheid bij marketing.

Je kunt er over lezen in vaktijdschriften die alleen maar gaan over de fijne kneepjes van marketing van geneesmiddelen.Uit ...

3 gratis NTvG-artikelen lezen? Maak een online account aan!

Registreer: 3 gratis artikelen

Al een NTvG-account? Log in

Alle artikelen direct lezen?

Abonneer:  €21,00 per maand

  • wekelijks het tijdschrift in de bus
  • online toegang tot nieuws en alle artikelen
  • toegang tot alle geaccrediteerde nascholing