Vervuiling van valsartan

Zorg
12-04-2019
Daan P.M.W. Jilesen, C. (Kees) Kramers, C.T.M. (Katja) Kerkvliet en Frank H. Bosch

Reacties (1)

Inloggen om een reactie te plaatsen
Ronald Jansen
18-04-2019 13:31

reactie Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Wij zijn het met de auteurs van het artikel eens: het is belangrijk om goed te communiceren richting patiënten, zorgverleners en andere betrokkenen over terugroepacties. Bij de eerste terugroepactie van valsartan in juli hebben wij kort voor publicatie van ons persbericht over de verontreiniging hierover de KNMP ingelicht. Toch bleek dat apothekers zich overvallen voelden. Daar hebben wij van geleerd. Met de KNMP hebben wij afspraken gemaakt waardoor de volgende terugroepacties sneller onder de aandacht kwamen van apothekers. Daarnaast hebben we voorafgaand aan de volgende recalls ook contact opgenomen met andere betrokken organisaties, zodat iedereen goed en tijdig op de hoogte was. De huisartsen, medisch specialisten, (ziekenhuis)apothekers, patiëntenorganisaties, groothandelaren en zorgverzekeraars werden elke keer ingeseind vóór publicatie van ons persbericht. Een persconferentie, waarover in het artikel gesproken wordt, hebben wij over de recalls overigens nooit georganiseerd.

 

 

Ronald Jansen, hoofd van de afdeling Farmaceutische Bedrijven van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd