Vaardigheidstraining in ontwikkelingslanden: 10 tips

Een wapperende vlag van Malawi.
Robert A. Mousset
Yamikani E. Limbe
Wanda C. Lam
Martine J. Dijkstra-Meeske
Jens Vaylann
Egbert J. van der Wouden
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2022;166:D6912
Abstract

Samenvatting

Het trainen van een procedurele vaardigheid in een ontwikkelingsland is een uitdaging, maar kan bijdragen aan het verbeteren van een belangrijk zorgprobleem in de regio. Door het aanbieden van een gestructureerd trainingsprogramma, gebaseerd op ‘teach the teacher’-principes, kunnen artsen in een ontwikkelingsland in korte tijd een complexe procedurele vaardigheid zelfstandig leren uitvoeren. Aan de hand van een casus over een patiënt met oesofaguscarcinoom worden 10 tips gegeven met betrekking tot het trainen van een procedurele vaardigheid in een ontwikkelingsland.

Auteursinformatie

Isala Zwolle, afd Maag-, Darm- en Leverziekten, Zwolle: drs. R.A. Mousset, aios (tevens: UMCG, afd. Maag-, Darm- en Leverziekten, Groningen); M.J. Dijkstra-Meeske, endoscopieverpleegkundige; dr. E.J. van der Wouden, MDL-arts. Nkhoma Mission Hospital, afd. Chirurgie, Nkhoma, Malawi: drs. Y.E. Limbe, drs. W.C. Lam en drs. J. Vaylann, chirurgen.

Contact R.A. Mousset (r.a.mousset@isala.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Robert A. Mousset ICMJE-formulier
Yamikani E. Limbe ICMJE-formulier
Wanda C. Lam ICMJE-formulier
Martine J. Dijkstra-Meeske ICMJE-formulier
Jens Vaylann ICMJE-formulier
Egbert J. van der Wouden ICMJE-formulier
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Public Health

Gerelateerde artikelen

Reacties