Succesvol onderwijs en nascholing geven: 10 tips

Klinische praktijk
Paul L.P. Brand
Peter M. Boendermaker
Ruud M. Venekamp
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:A8137
Abstract

In een serie artikelen in de rubriek Stand van zaken worden de huidige kennis en recente inzichten over een onderwerp samengevat in enkele praktische tips. Meer achtergrondinformatie over deze tips is te vinden op www.ntvg.nl.

Samenvatting

Vrijwel alle artsen geven van tijd tot tijd onderwijs of nascholing. Hoewel veel mensen denken dat er ‘geboren docenten’ zijn en ‘mensen die het nooit zullen leren’ is onderwijs geven een competentie, waarvoor de vereiste kennis te leren en vaardigheden te oefenen zijn. In dit artikel bespreken we aan de hand van 10 tips hoe u uw onderwijs effectief vorm kunt geven. Deze tips, gebaseerd op de principes van hoe volwassenen leren, zijn: bereid u voor, betrek de leerlingen actief, sluit aan bij het niveau van de doelgroep, stel leerdoelen, maak het onderwerp relevant, stel vragen, geef zelf het goede voorbeeld, varieer, blijf zelf ook leren, en beperk uzelf.

Auteursinformatie

Universitair Medisch Centrum Groningen, UMCG Postgraduate School of Medicine, Groningen.

Prof.dr. P.L.P. Brand, kinderarts (tevens: Amalia kindercentrum, Isala, Zwolle); dr. P.M. Boendermaker, huisarts n.p.

Seneca Advies, Begeleiding en Training, Haren.

Drs. R.M. Venekamp, arts n.p.

Contact prof.dr. P.L.P. Brand (p.l.p.brand@isala.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Paul L.P. Brand ICMJE-formulier
Peter M. Boendermaker ICMJE-formulier
Ruud M. Venekamp ICMJE-formulier
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Praktische tips
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties