Hoorzorgprofessionals zien veel oudere patiënten met gehoorverlies en cognitieve problemen. Maar hoe goed herkennen ze deze cognitieve problematiek? Welke rol kunnen hoorzorgprofessionals spelen in de opsporing van cognitieve stoornissen?
Samenvatting
Doel
In kaart brengen wat de kennis, attitude en praktijk van Nederlandse hoorzorgprofessionals is over de relatie tussen gehoorverlies en cognitieve problematiek.
Opzet
Beschrijvend, kwantitatief onderzoek.
Methode
We verspreidden een zelfrapportagevragenlijst (KAP) onder Nederlandse audiologische centra en audiciens. In totaal vulden 100 hoorzorgprofessionals de vragenlijst in. De antwoorden werden geanalyseerd per domein: demografische gegevens, kennis, attitude, praktijk en training.
Resultaten
Hoorzorgprofessionals zijn op de hoogte van het verband tussen gehoorverlies en cognitieve problematiek en zijn bereid om een rol te spelen in de opsporing hiervan. Er is minder kennis van cognitieve tests; die worden weinig gebruikt, net als objectieve gehoortests. Verder verwijzen hoorzorgprofessionals patiënten weinig naar andere zorgverleners.
Conclusie
De resultaten tonen duidelijke aanknopingspunten om de hoorzorg voor patiënten met gehoorverlies en cognitieve problemen toekomstbestendig te maken. Voorlichting, training en richtlijnen voor verwijzing, naast zelfhulpprogramma’s en brochures voor patiënten, zouden allemaal hieraan kunnen bijdragen.
Reacties