artikel
Online toegang tot medische dossiers, communiceren via e-mail met de dokter en het online herhalen van recepten of plannen van spreekuurafspraken kunnen leiden tot meer tevredenheid bij patiënten en grotere patiëntveiligheid in de eerste lijn. Slechts de helft van de Amerikaanse patiënten wil ervoor betalen, en dan nog maximaal 2 dollar per bericht. De impact van online toegang voor patiënten op de werkdruk voor artsen is onduidelijk.
Dat zijn conclusies van enkele van de 17 RCT’s en cohortstudies over implementatie van online toegang in de eerstelijns gezondheidszorg, die zijn geïnventariseerd door Freda Mold en collega’s van de Universiteit van Edinburgh (Br J Gen Pract. 2015;65(632):e141-51).
Vooral in de VS is online toegang de afgelopen jaren grootschalig ingevoerd. Zo kan twee derde van de 3,4 miljoen leden van zorgverzekeraar Kaiser Permanente online afspraken maken, onderzoeksuitslagen ontvangen en e-mailen met hun artsen. Bij de gezondheidszorg voor veteranen hadden 600.000 deelnemers in 2008 al 20 miljoen onlinecontacten. De publicaties die Mold en collega’s vonden kwamen dan ook vooral uit de VS. De studies waren van wisselende kwaliteit en ook de interventies en gemeten uitkomsten verschilden.
Gebruikers van onlinediensten waren ouder, vaker vrouw, minder vaak Afro-Amerikaans of Spaanstalig, of verzekerd via Medicaid. Deelnemers waren meestal tevreden en vonden dat hun zelfzorg was verbeterd. Artsen vonden dat de arts-patiëntrelatie verbeterde. In een Amerikaanse studie wilde 51% van de 151 deelnemers betalen voor online toegang; zij hadden er mediaan 2 dollar per bericht voor over. Voor implementatie maakten veel artsen zich zorgen over toename van de werkdruk. Resultaten van de verschillende onderzoeken waren hierover niet eenduidig, maar de verschillen lijken klein.
Reacties