Patiënt onthoudt niets van consult arts

Nieuws
F. Kievits
M.T. Adriaanse
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2003;147:1238
Download PDF

Patiënten onthouden vrijwel niets van een gesprek met een behandelend arts. Van de informatie die wordt gegeven in de spreekkamer wordt 80 onmiddellijk vergeten. Van de 20 die wel wordt onthouden, herinneren patiënten zich de helft verkeerd. Dat blijkt uit literatuuronderzoek van neuropsycholoog Roy Kessels van de Universiteit Utrecht (UU). Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat vrijwel alle medici ervaren dat hun patiënten zich weinig van een consult herinneren (persbericht UU).

‘Dat is vrij onthutsend. Want informatie over ziekten, adviezen over behandelingen en leefstijl, zijn voor iedereen belangrijk. Soms zelfs van levensbelang’, zo reageert Kessels in het Dagblad van het Noorden (23 mei 2003).

Patiënten onthouden het minste wanneer zij zenuwachtig zijn. Bij de huisarts hebben zij daar doorgaans minder last van dan bij een specialist in het ziekenhuis. Volgens Kessels komt dit doordat patiënten de huisarts beter kennen en in het ziekenhuis bang zijn voor de behandelingen en de informatie die hun te wachten staan.

Leeftijd speelt een belangrijke rol. Ouderen hebben doorgaans meer last van vergeetachtigheid. Opleiding heeft alleen invloed wanneer geschreven informatie wordt meegegeven. Beter opgeleide mensen begrijpen zo'n tekst beter dan laaggeschoolde patiënten.

Het woordgebruik van de dokter is eveneens debet aan de vergeetachtigheid van patiënten. Kessels in het Rotterdams Dagblad (28 mei 2003): ‘Hoe feitelijker en hoe meer informatie, des te slechter komt de boodschap over.’

Volgens Kessels doen mensen er goed aan om tijdens het gesprek met de dokter notities te maken en geschreven informatie over hun ziekte mee te vragen. Ouderen zouden een tweede persoon moeten meenemen. Maar het zijn vooral de artsen die hun gesprekken moeten aanpassen en met name korte, gestructureerde informatie moeten geven, aldus Kessels.

Gerelateerde artikelen

Reacties