Opleidingsscan nuttig instrument bij modernisering medische vervolgopleidingen

Perspectief
Beatrijs J.A. de Leede
Agnes A.M. Kerckhoffs
Arnout Jan de Beaufort
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:A2722
Abstract

De modernisering van de vervolgopleidingen brengt veel veranderingen met zich mee. Herziene opleidingsplannen, kwaliteitsindicatoren en een nieuw kaderbesluit hebben ingrijpende gevolgen voor aiossen, opleiders en opleidingsgroepen. Binnen het Leids Universitair Medisch Centrum is een opleidingsscan ontwikkeld die per opleiding opleidingsactiviteiten afzet tegen bij de opleiding betrokken actoren, zoals aiossen, opleiders en de centrale opleidingscommissie. De resultaten van deze scan bieden aiossen, opleiders en de centrale opleidingscommissie een overzicht van de stand van zaken met betrekking tot de modernisering en een handvat voor verbetering van respectievelijk de individuele opleiding en de opleidingen binnen de instellingen.

De modernisering van de medische vervolgopleidingen is in volle gang. In januari 2011 moeten alle opleidingen tot medisch specialist ingericht zijn volgens de eisen van het nieuwe kaderbesluit van het Centraal College Medische Specialismen.1 De modernisering heeft ten doel specialisten op te leiden die toegerust zijn om in de steeds veranderende samenleving zorg van hoge…

Auteursinformatie

Leids Universitair Medisch Centrum, Leiden.

Directoraat Onderwijs en Opleidingen: drs. B.J.A. de Leede, onderwijskundige; dr. A.J. de Beaufort, kinderarts.

Raad van Bestuur: drs. A.A.M. Kerckhoffs, gezondheidswetenschapper.

Contact drs. B.J.A. de Leede (b.j.a.de_leede@lumc.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: geen gemeld. Financiële ondersteuning: geen gemeld.
Aanvaard op 1 december 2010

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties