Prijs omhoog? Minder frisdrank verkocht

Connie Engelberts
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2019;163:C4255

Extra belasting op frisdrank met suiker of zoetstoffen leidt ertoe dat consumenten minder van deze dorstlessers kopen. Inwoners van Philadelphia schaften ruim een derde minder zoete, niet-alcoholische dranken aan, nadat de prijs daarvan was verhoogd met 9-18%. In de stad daalde de verkoop met de helft, maar sommige bewoners reden een stukje verder om elders tegen een lagere prijs hun dranken in te slaan.

In januari 2017 voerden beleidsmakers in Philadelphia, de armste van de 10 grote steden in de VS, belasting in op frisdranken van 1,5 dollarcent per ounce (ongeveer 30 ml). Onderzoekers van de Perelman School of Medicine van de Universiteit van Pennsylvania gingen na welk effect dit het eerste jaar had…

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties