Populaire muziek met een alcoholisch nasmaakje

Populaire muziek met een alcoholisch nasmaakje
Open

Nieuws
19-12-2011
Karen van Weelden

Wanneer Amerikaanse jongeren hun iPod aanzetten, is de kans groot dat ze in de muziek teksten over alcohol, feesten, seks en drugs langs horen komen. Als de artiest dan ook nog een merknaam noemt is het feestje compleet en kun je er vergif op innemen dat de gemiddelde Amerikaanse tiener naar alcohol grijpt.

Brian Primack (University of Pittsburg) en collega’s spreken in Addiction (2011; epub 20 oktober) hun bezorgdheid uit over de gevolgen van deze sluikreclame. Alcoholgebruik is een groeiend probleem onder Amerikaanse tieners en hoewel er veel bekend is over alcoholpromotie in de massamedia, is dat voor populaire muziek nog nooit onderzocht.

Primack et al. doken de wereld van de popmuziek in en zochten in Billboard Magazine op welke liedjes adolescenten in 2005-2007 het meeste te horen kregen. Dit tijdschrift bepaalt jaarlijks de meest beluisterde muziek voor verschillende doelgroepen op basis van verkoop, downloads en op de radio gedraaide nummers. De onderzoekers turfden in 793 ‘hits’ het aantal stukjes over alcohol.

In 21% van de nummers zong de artiest over alcohol en in een kwart hiervan zelfs over een bepaald merk. Vooral de genres rap (63%), R&B/hiphop (24%) en country (12%) zijn beducht en combineren alcohol drinken met positieve zaken zoals rijkdom (63%), seks (59%) en feesten (49%).

Daarnaast gaan de alcohol- en muziekindustrie steeds vaker banden aan. Zo sponsort eerstgenoemde concerten en heeft bijvoorbeeld rapper Snoop Dogg zijn eigen cognaclijn. De zorgen van de auteurs lijken terecht, aangezien frequente merkblootstelling onder jongeren leidt tot een vroege start van alcoholgebruik, zeker als alcohol samengaat met positieve gevoelens en een luxe, weelderige leefstijl. Verder onderzoek moet uitwijzen of tieners na het beluisteren van P. Diddy écht vaker ‘tipsy of this Bacardi’ zullen zijn.

(Bijdrage: Karen van Weelden.)