NVWA onderzoekt exclusieve tabaksverkoop op festivals

02-10-2017
Onderzoeksredactie Tabak

Philip Morris, Japan Tobacco en British American Tobacco betalen nog altijd voor exclusieve verkoop op festivals. Onderzoeksredactie Tabak controleerde er 21, bij 16 werden producten van maar één fabrikant verkocht. Organisatoren erkennen daar geld voor te hebben ontvangen, soms tienduizenden euro’s. In juli startte de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit een onderzoek naar vergelijkbare contracten tussen JTI en studentenverenigingen. De NVWA gaat nu ook de festivalwereld onder de loep nemen.

‘Sponsoring heet dat gewoon’, zegt Pinkpop-directeur Jan Smeets. British American Tobacco (Lucky Strike) en JTI (Camel) kregen in 2009 en 2010 ieder een boete van 45.000 euro wegens betaling voor exclusieve verkoop op Pinkpop. Hoewel die boetes bij recidive veel hoger kunnen worden, schrikt dit de industrie niet af. Afgelopen jaren zijn op Pinkpop opnieuw tegen betaling exclusief tabaksproducten verkocht door Philip Morris (Marlboro), aldus Smeets. Ook Extrema, organisator van onder meer Extrema Outdoors en Solar Weekend werkt volgens woordvoerder Wieteke van Berkom ‘al ruim tien ...