'Niet sexy met tabak'

Nieuws
F. Kievits
M.T. Adriaanse
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:266
Download PDF

België was het eerste Europese land dat harde campagnes tegen het roken ging voeren. Op pakjes sigaretten verschenen plaatjes van dode lichamen, kankergezwellen, rottende tanden en zieke organen en foto’s die verwezen naar onvruchtbaarheid; men hoopte het publiek, speciaal jonge mensen, het gevaar van roken te laten zien. Hierover berichtten wij eerder in deze rubriek (2004:2410).

Nu moet België constateren dat het effect van die agressieve, schokkende plaatjes vrijwel nihil is: de sigarettenverkoop was in 2005 even hoog als in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw (De Standaard, 13 januari 2006). Daarom gooit men het nu over een andere boeg: er moeten positieve campagnes komen. ‘Stoppen getuigt van goede smaak’ is alvast zo’n positieve campagne waarmee geneesmiddelenfabrikant Novartis binnenkort start. De campagne wil het lifestyle-aspect van roken aan de kaak stellen. Roken geeft een slechte adem; het is daarom weinig romantisch en dus kun je er beter mee stoppen (foto).

Hoewel de nieuwe campagne in eerste instantie ontwikkeld werd voor een merk van nicotinevervangende producten, ziet ook de Belgische Stichting tegen Kanker er wel het goede van in; de actie appelleert niet aan een angstgevoel, maar deelt iets positiefs mee, namelijk dat niet roken een betere adem en gezondheid geeft. De stichting, die een van de grote voorstanders was van agressieve en schokkende campagnes, moet toegeven dat het effect ervan erg klein blijft: ‘Gruwelijke waarschuwingen op pakjes zijn vooral een hulpmiddel voor wie toch al wil stoppen met roken. Wie die intentie niet heeft, laat zich er niet door afschrikken.’ Eigenlijk vindt de stichting dat maar één middel echt afdoende is om het aantal rokers flink te verminderen en dat is het drastisch verhogen van de prijs van tabak. Volgens studies zou een prijsverhoging van 25 leiden tot een vermindering van het aantal rokers met 7-13. Een bewijs daarvoor biedt Frankrijk: daar daalde het aantal rokers met 11 toen de prijs van een pakje sigaretten steeg van 3,90 tot 5 euro. Kleine prijsverhogingen, zoals die in veel landen steeds opnieuw plaatsvinden, voelen de rokers wel in hun portemonnee, maar zij worden hierdoor onvoldoende gemotiveerd om volledig te stoppen met roken.

Gerelateerde artikelen

Reacties