Meer aandacht nodig voor beïnvloeding door de farmaciebranche

Een capsule (pil) met geldbiljetten.
Menno H.G.A. van Woerkom
Citeer dit artikel als: Ned Tijdschr Geneeskd. 2022;166:D6557
Abstract

Samenvatting

De financiële belangen van de toonaangevende farmaceutische bedrijven zijn groot. Massieve inzet van marketingmiddelen bij de introductie van nieuwe geneesmiddelen draagt bij aan de benodigde hoge omzet, maar staat geregeld op gespannen voet met de feitelijke waarde ervan. Programma’s als MedicijnBalans met objectieve geneesmiddeleninformatie kunnen beïnvloeding van de menselijke geest met onbewuste cognitieve vooroordelen niet voorkomen. Enkele principes van beïnvloeding komen in dit artikel aan de orde. De lezer wordt opgeroepen marketinguitingen te mijden. Ook roept dit artikel op tot meer academische regie en minder afhankelijkheid van de industrie.

Auteursinformatie

Instituut Verantwoord Medicijngebruik, Utrecht: drs. M.H.G.A. van Woerkom, gezondheidswetenschapper.

Contact M.H.G.A. van Woerkom (m.woerkom@ivm.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: er zijn mogelijke belangen gemeld bij dit artikel. Een ICMJE-formulier met de belangenverklaring van de auteur is online beschikbaar bij dit artikel.

Auteur Belangenverstrengeling
Menno H.G.A. van Woerkom ICMJE-formulier

Reacties