Leren van incidenten in de zorg

De waarde van incidentonderzoek en verbetermaatregelen
Organisatie van zorg
30-08-2019
Iwan A. Meynaar, Gert-Jan Kamps en Gerjan Heuver

Samenvatting

Een incident in de zorg wordt vaak gevolgd door een onderzoek om te achterhalen wat er gebeurd is en hoe het heeft kunnen gebeuren. Het is vaak moeilijk om deze vragen goed te beantwoorden, onder andere omdat de complexe werkelijkheid zich dikwijls niet in eenvoudige oorzaak-gevolg-reconstructies laat beschrijven. Een ander doel van incidentonderzoek is het voorkómen van herhaling van het incident. Ook hier blijkt het antwoord niet eenvoudig; het is moeilijk om verbetermaatregelen te bedenken die effectief en tegelijkertijd makkelijk uitvoerbaar zijn. Het melden en onderzoeken van een incident leidt dus niet vanzelfsprekend tot het voorkómen van herhaling. Wel zijn er een aantal adviezen te geven om het onderzoek te verbeteren en tot effectieve verbetermaatregelen te komen na een incident.

3 gratis NTvG-artikelen lezen? Maak een online account aan!

Registreer: 3 gratis artikelen

Al een NTvG-account? Log in

Alle artikelen direct lezen?

Abonneer:  €21,00 per maand

  • wekelijks het tijdschrift in de bus
  • online toegang tot nieuws en alle artikelen
  • toegang tot alle geaccrediteerde nascholing