Lange wachtlijsten, personeelstekorten en de roep om maatwerk zetten de ggz onder druk. Is artificiële intelligentie (AI) een mogelijke oplossing voor deze groeiende problemen?
Van machine learning en neurale netwerken tot symbolisch redeneren en expertsystemen: AI omvat een breed scala aan technieken die op verschillende manieren kunnen bijdragen aan de verbetering van de ggz. Als ethicus en psychiater zijn wij nieuwsgierig naar deze ontwikkelingen. Tegelijkertijd zien wij vooral in de media hooggespannen verwachtingen dat AI op korte termijn zal leiden tot doorbraken in het begrijpen en behandelen van psychiatrische problematiek. Om een genuanceerd beeld te schetsen van de mogelijke impact van AI op de geestelijke gezondheidszorg, richten we ons op twee belangrijke toepassingen in de klinische praktijk en patiëntenzorg: AI als hulpmiddel bij behandelbeslissingen, en het gebruik van ‘mental health chatbots’ door zowel behandelaren als patiënten.
AI bij klinische besluitvorming
Wetenschappelijk onderzoek en richtlijnen in de psychiatrie leunen in belangrijke mate op classificatiesystemen zoals de DSM-5. Dat systeem heeft beperkingen omdat de classificaties beschrijvend zijn, er heterogeniteit bestaat in de symptomen tussen patiënten met…
Reacties