Hoe voorkom ik een klacht van mijn patiënt?

Perspectief
H.C.B. (Hilde) van der Meer
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:B1157

In de serie 'Juridische vraag' geeft een jurist antwoord op een vraag waarvoor artsen in de praktijk vaak worden gesteld.

Vraag

Hoe voorkom ik een klacht van mijn patiënt na een incident?

Juridische achtergrond

Ondanks alle inspanningen die een arts zich getroost om een behandeling goed te laten verlopen en een patiënt goed voor te lichten over de goede en kwade kansen ervan, kan het voorkomen dat de patiënt het resultaat van een behandeling vindt tegenvallen. De oorzaak van de onvrede van de patiënt kan een fout van de arts zijn, maar ook een complicatie. Fout gegaan is immers lang niet altijd fout gedaan.

Wat de oorzaak van een incident in de patiëntenzorg – zoals een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die kan leiden tot schade aan de patiënt ook wel wordt genoemd – ook is, een open en proactieve houding van een arts wordt in zo'n situatie door patiënten veelal gewaardeerd. Bovendien kan dit, zo leert de ervaring, onnodige juridische procedures helpen voorkómen.

Goede nazorg bij incidenten wordt inmiddels…

Auteursinformatie

Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), Utrecht.

Contact Mr. H.C.B. van der Meer (h.vd.meer@fed.knmg.nl)

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties