Hoe gezond is hardlopen?

Marjolein Swart
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:C2678

Inactieve mensen zijn na 1 jaar hardlopen minder zwaar, en hebben minder lichaamsvet, een lagere rusthartslag, een betere zuurstofopname, minder triglyceriden en meer HDL-cholesterol in het bloed. Meer rennen zorgt voor meer verbetering. Dat stellen Luiz Carlos Hespanhol Junior (VUmc) en collega’s in Sports Medicine (2015; online 16 juli).

Om de voordelen van hardlopen op een rij te zetten verzamelde het onderzoeksteam gegevens van 2024 niet-bewegende gezonde volwassenen uit 49 gerandomiseerde studies uit 1980-2014. De studies vergeleken de gezondheid van renners na minstens 8 weken trainen met die van niet-renners. De onderzoekers stopten de gegevens van 35 studies in een meta-analyse om de invloed van rennen op gezondheidsindicatoren te bestuderen.

Na 1 jaar hardlopen was er een significante gewichtsafname van 3,3 kg (95%-BI: -4,1- -2,5). Het lichaamsvet was 2,7% afgenomen (95%-BI: -5,1- -0,2), de hartslag in rust nam af met 6,7 slagen/min (95%-BI: -10,3- -3,0) en de concentratie triglyceriden was afgenomen met 0,19 mmol/l (95%-BI: -0,32- -0,06 mmol/l). Hardlopen ging samen met een significante toename van de maximale zuurstofopname (VO2max) van 7,1 ml/min per kg (95%-BI: 5,0-9,1) en van de HDL-cholesterolwaarde met 0,09 mmol/l (95%-BI: 0,03-0,14 mmol/l). Mannen hadden meer baat bij hardlopen dan vrouwen. Een toename van het aantal weken hardlopen was gerelateerd aan grotere gezondheidseffecten. Hardlopen had geen significant effect op de vetvrije massa, BMI, of waarden van totaal cholesterol en LDL-cholesterol.

‘Beginnende hardlopers hebben in het eerste jaar 30% kans op blessures, maar dit weegt niet op tegen de grotere voordelen van rennen, zoals de verlaging van het risico op immobiliteit en overlijden’, zo besluiten de auteurs.

Gerelateerde artikelen

Reacties