Een herseninfarct met bijzondere klinische verschijnselen

Het thalamusinfarct

Klinische praktijk
Timon Q. van den Berg
Roald A. Lambrechts
Rachel T. Zwartbol
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2019;163:D3193
Abstract

Dames en Heren,

Jaarlijks krijgen zo’n 33.000 mensen in Nederland een herseninfarct, vaak met blijvende verschijnselen. Het vroegtijdig herkennen van een herseninfarct is van groot belang, zodat de juiste behandeling kan worden ingezet. Vaak denkt men bij een herseninfarct aan klassieke uitvalsverschijnselen, zoals afasie en hemiparese, aan. Een herseninfarct kan echter ook andere symptomen geven. Wij beschrijven 3 patiënten met ischemie in de thalamus, bij wie symptomen waren ontstaan die niet direct aan een herseninfarct deden denken.

Toets voor nascholing

Aan dit leerartikel is een toets gekoppeld waarmee je nascholingspunten kan verdienen.

Maak de toets
Overzicht van te behalen accreditatiepunten
Specialisme Punt(en)
Accreditatie (artsen) buiten eigen vakgebied 1

Deze toets is geaccrediteerd door het Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) en is geldig voor alle BIG-erkende specialismen (1 punt) voor nascholing binnen het eigen vakgebied. Dit geldt zowel voor de specialismen in het ziekenhuis als de huisartsgeneeskunde en sociale geneeskunde. Ook physician assistants kunnen deze toets maken.

Toewijzing van punten verloopt automatisch via PE-online.

Patiënt A , een 69-jarige man met diabetes mellitus type 2, bezocht de huisarts omdat hij 2 dagen daarvoor plotseling last had gekregen van tintelingen en een verminderd gevoel in zijn linker arm en linker been. Daarbij was het hem opgevallen dat hij onhandiger was geworden met zijn linker hand: bij het reiken naar voorwerpen greep hij mis. De huisarts verwees patiënt naar de Spoedeisende Hulp (SEH).

Bij het neurologisch onderzoek vonden wij een verminderd gevoel in de linker lichaamshelft (hemihypesthesie) en een cerebellaire ataxie van de linker arm en het linker been. Er was geen sprake van krachtsverlies. Wij dachten aanvankelijk aan een herseninfarct of een hersenbloeding. Op een CT-scan van de hersenen zagen wij een herseninfarct in de rechterzijde van de thalamus (figuur 1). Wij schreven clopidogrel voor als secundaire profylaxe. Patiënt gebruikte reeds simvastatine. In de dagen die volgden herstelde de coördinatiestoornis vrijwel volledig. Enkele maanden later…

Auteursinformatie

Isala, afd. Neurologie, Zwolle: drs. T.Q. van den Berg en drs. R.A. Lambrechts, arts-assistenten neurologie; drs. R.T. Zwartbol, neuroloog.

Contact R.A. Lambrechts (r.a.lambrechts@umcg.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Verantwoording

Drs. T.Q. van den Berg en drs. R.A. Lambrechts hebben in gelijke mate bijgedragen aan het manuscript en delen het eerste-auteurschap.

Auteur Belangenverstrengeling
Timon Q. van den Berg ICMJE-formulier
Roald A. Lambrechts ICMJE-formulier
Rachel T. Zwartbol ICMJE-formulier

Gerelateerde artikelen

Reacties