Het slechtnieuwsgesprek: 10 tips

Klinische praktijk
Jan C. Wouda
Harry B.M. van de Wiel
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2019;163:D4134
Abstract

Samenvatting

  • Een slechtnieuwsgesprek roept vaak heftige emoties op bij een patiënt en diens naasten.
  • Deze emoties verhinderen de mentale verwerking van aanvullende informatie.
  • In een slechtnieuwsgesprek moet u daarom niet alleen informatie geven, maar ook uw patiënt helpen bij de emotionele verwerking van de boodschap en houvast te bieden.
  • Dit alles is nodig opdat uw patiënt samen met u kan komen tot weloverwogen beslissingen.
Auteursinformatie

UMCG, Wenckebach Instituut, Groningen: dr. J.C. Wouda, voorlichtingskundige; prof.dr. H.B.M. van de Wiel, medisch psycholoog.

Contact H.B.M. van de Wiel (h.wiel@umcg.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Jan C. Wouda ICMJE-formulier
Harry B.M. van de Wiel ICMJE-formulier
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties