Goed voorbeeld doet goed volgen: een zoektocht naar rolmodellen in het praktisch klinisch onderwijs

Perspectief
J.H. Stegeman
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2001;145:431-4
Abstract

Samenvatting

Het belang van de voorbeeldfunctie van de ‘leermeester’ (m/v) als educatieve component is uit het denken over het praktisch klinisch onderwijs nooit geheel verdwenen, maar lijkt de laatste tijd weer aan belangstelling te winnen. Er is echter een discrepantie tussen het belang dat veel ervaren clinici en hun leerlingen hechten aan de voorbeeldfunctie en de mate waarin hiernaar systematisch onderzoek is gedaan. De beschikbare gegevens geven een impressionistisch beeld van de eigenschappen die studenten en assistent-geneeskundigen belangrijk vinden in rolmodellen. Maar het ‘waarom’ van het belang van rolmodellen komt nauwelijks aan de orde. In een tijd waarin men explicitering van ‘leerdoelen’, ‘leermomenten’ en ‘overdrachtsmechanismen’ belangrijk vindt, zou ook de functie van rolmodellen in het praktisch klinisch onderwijs onder de loep genomen moeten worden. Inzichten uit andere kennisdomeinen dan het medische domein kunnen behulpzaam zijn bij het opzetten van onderzoek dat leidt tot een duidelijker beeld van de functie en de waarde van rolmodellen in het praktisch klinisch onderwijs.

Auteursinformatie

Mw.drs.J.H.Stegeman, gezondheidswetenschapper, Zwethkade 30, 2641 SC Pijnacker.

Contact (Tot 15 maart 2001: Centre for Values, Ethics and the Law in Medicine, Dept. of Surgery, University of Sydney, Sydney, Australië (stegeman@gr.nl)

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties