Ga zitten als je met een patiënt praat

Illustratie van iemand aan het bed van patiënt
Louise S. van Galen
Katinka J.A.H. Prince
Prabath W. Nanayakkara
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2023;167:D7475
Abstract

Samenvatting

Goede communicatie verbetert de arts-patiëntrelatie. Een groot deel van de communicatie is non-verbaal, zeker in moeilijke gesprekken. De fysieke houding van een dokter aan het bed speelt dus een cruciale rol. Aan het bed gaan zitten wordt beschreven als een goed gebruik. De praktijk leert echter dat we steeds vaker staan. Wellicht heeft dit te maken met de hoge werkdruk en het idee dat zitten te veel tijd kost. Om de lezer bewust te maken van het belang van de lichaamshouding, belichten we de psychologische achtergrond van het aannemen van bepaalde houdingen bij interacties met de patiënt. Een kort literatuuronderzoek laat zien dat patiënten meer tevreden zijn met een zittende dokter en dat die interactie niet langer duurt dan staan. We pleiten daarom voor een zittende houding bij het gesprek met de patiënt.

Auteursinformatie

Amsterdam UMC, locatie VUmc, Amsterdam. Afd. Interne Geneeskunde: dr. L.S. van Galen, aios interne geneeskunde; prof.dr. P.W. Nanayakkara, internist. Universitaire Huisartsenpraktijk: dr. K.J.A.H. Prince, huisarts.

Contact L.S. van Galen (lo.vangalen@amsterdamumc.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Louise S. van Galen ICMJE-formulier
Katinka J.A.H. Prince ICMJE-formulier
Prabath W. Nanayakkara ICMJE-formulier
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Huisartsgeneeskunde
Praktische tips
Dit artikel wordt besproken in#18 Ga bij de patiënt zitten
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties