Europese Unie overweegt versoepeling beleid patiëntenreclame

Nieuws
F. Kievits
M.T. Adriaanse
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:107
Download PDF

De Europese Commissie (EC) overweegt een herziening van de regels voor informatieverstrekking aan patiënten over receptgeneesmiddelen en therapeutische producten. Door een versoepeling van de regelgeving over ‘direct to consumer-advertising’ dreigen de huidige strikte regels te worden losgelaten. Farmaceuten zien in het voornemen een kans om hun marketingactiviteiten nu ook legaal richting patiënt te verplaatsen. Critici vrezen echter een ongewenste vorm van manipulatie van een kwetsbare doelgroep.

Waar het voor artsen vaak al moeilijk is weerstand te bieden aan de marketingactiviteiten van farmaceuten, lijkt de EC nu ook patiënten te willen blootstellen aan de informatiestroom vanuit de farmaceutische industrie. Maar volgens Christian Siebert van het directoraat-generaal Ondernemingen en Industrie van de Europese Unie (EU) loopt het zo’n vaart niet. Versoepeling van de huidige regels is volgens hem noodzakelijk, maar dit betekent niet direct het vrijgeven van de advertentiemarkt. Het gaat om objectieve evidence-based patiënteninformatie, actueel, peer-reviewed en vrij van bias, stelde Siebert begin december 2007 tijdens een zitting van het Europees Parlement. Ook de Duitse liberale Europarlementariër Jorgo Chatzimarkakis, voorstander van een soepeler EU-beleid, benadrukt in het British Medical Journal (2007;335:1228) dat het in feite gaat over het opstellen van duidelijker scheidslijnen en kwaliteitscriteria om juist een beter onderscheid te kunnen maken tussen informeren en adverteren.

Maar die scheidslijn kan heel dun worden, zo beargumenteren tegenstanders van versoepeling van de huidige regelgeving. Gevreesd wordt voor een toename van directe reclame-uitingen, maar vooral ook van verborgen marketingboodschappen. Zo bericht The Guardian (14 december 2007) over de toenemende stroom ‘wachtkamerlectuur’, patiëntenfolders, veelal door de farmaceutische industrie gesponsorde uitgaven. In feite, zo concludeert The Guardian, zijn deze schijnbaar objectieve tijdschriften niets meer dan veredelde reclamefolders voor farmaceutische middelen en andere gezondheidsproducten.

Een bekend voorbeeld is de Belgische en Nederlandse televisiecommercial van farmaceut Novartis voor een middel tegen schimmelnagels. Daarin meldde een dokterstype in witte jas dat schimmelnagels besmettelijk zijn en niet vanzelf overgaan. ‘Uw huisarts kan u helpen’, was het advies. Het middel werd niet genoemd. Intussen werden huisartsen bestookt met verzoeken van patiënten waarin gevaagd werd naar het middel. Voor deze vorm van campagne voeren is Novartis destijds juridisch vervolgd en beboet.

Gerelateerde artikelen

Reacties