Ethisch onderwijs in de klinische fase

Perspectief
H.A.M.J. ten Have
G.G.M. Essed
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1989;133:687-9

In de Verenigde Staten wordt bij ongeveer een derde van alle medische opleidingen tijdens de co-assistentschappen ethiek onderwezen.1 In Nederland vindt dergelijk onderwijs slechts aan enkele faculteiten plaats, bijvoorbeeld met behulp van een gestructureerde oefencasus gedurende het algemene co-assistent(Alco)-schap. In februari 1987 werd begonnen met een experimenteel onderwijsproject klinische ethiek tijdens het co-assistentschap Gynaecologie en Obstetrie aan de Rijksuniversiteit Limburg. De voorlopige ervaringen met dit type onderwijs zijn dermate gunstig dat het geïntroduceerd zal worden in andere klinische afdelingen. In dit artikel worden opzet, uitvoering en resultaten van het project beschreven.

Klinische ethiek

Door Jonsen et al. is klinische ethiek gedefinieerd als het verhelderen en oplossen van morele problemen in de context van dagelijkse zorg voor individuele patiënten.2 Nieuw hieraan is het uitgangspunt dat de perceptie en de analyse van morele problematiek vanuit een deelnemersperspectief plaatsvinden. De feitelijke, routinematige patiëntenzorg vormt het specifieke object van ethische reflectie. De…

Auteursinformatie

Rijksuniversiteit Limburg, Postbus 616, 6200 MD Maastricht.

Vakgroep Gezondheidsethiek en Wijsbegeerte: prof.dr.H.A.M.J.ten Have, arts-filosoof.

Vakgroep ObstetrieGynaecologie: prof.dr.G.G.M.Essed, gynaecoloog en klinisch-onderwijscoördinator.

Contact prof.dr.H.A.M.J.ten Have

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties